Kennis met.. Vrolijk inzicht in strategisch gebruik van data
Optimisten bouwen de toekomst
Vrolijk inzicht in de kracht van BI
Optimisten bouwen de toekomst, ondanks de twijfel en onzekerheden. Futurist Tony Bosma zei het al in zijn inleidende betoog van de laatste Kennis met-sessie in 2025. Bouwbedrijf Vrolijk illustreerde het vervolgens rijkelijk met een openhartig verslag van zijn reis naar data gedreven werken. CEO Ronald Geus en Amber Klomp, Managing Consultant Kasparov BI, pakten het podium en vertelden aanstekelijk over de kracht van een data & BI strategie.
Maar eerst was het woord dus aan trendwatcher Tony, die vurig verwoordde dat data niks is zonder menselijke verbeeldingskracht. “Kunstmatige intelligentie is totaal niet intelligent. Wij máken het interessant door te interacteren, mits we kritische afstand bewaren. Feiten geven controle, verbeelding geeft verrassing.”
“In de wetenschap dat binnen tien jaar synthetische wezens de overhand nemen in ons werk, moeten we goed nadenken over onze rol. Nieuwe leiders zijn een gids, die vragen stelt, vertrouwen geeft en experimenteert. En bovenal het lef heeft om meer te durven dan te meten.”
Haalde Tony daarmee op voorhand het verhaal van Amber en Ronald keihard onderuit?
Gelukkig niet. Vrolijk heeft twee jaar geleden data en BI omarmd, maar niet als heilige graal. Ronald: “De toekomst van bouwen is data gedreven, dat is geen stelling maar een feit. Wij maken al jaren vooral grote distributiecentra, en hebben nu als missie gedefinieerd dat we ‘bouwen aan duurzame, innovatieve ruimtes die het verschil maken’.”
En dat verschil zit ‘m in de juiste toepassing van BI, vanuit een heldere en breed gedragen strategie. “Mega spannend, ik wist vooraf écht niet waar we zouden uitkomen. Dat weet ik nog steeds niet, omdat we continu nieuwe inzichten opdoen, maar ik weet wel dat het de juiste keuze was. We willen real time en geautomatiseerd sturen op tijd, geld kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid. Niet op onderbuikgevoel.”
Amber, die het programma leidt, vertelde hoe ze te werk gingen. “Het doel is waardecreatie met data & BI. Je begint met ruwe data die weinig waarde heeft. Stapsgewijs ga je de data modelleren, visualiseren en analyseren. Dan kom je bijvoorbeeld bij real time rapportages en kpi’s. De laatste stap is naar voorspellende data, die je onderscheidend vermogen geven. En de meeste waarde.”
De vragen aan de voorkant zijn daarom: Hoe moet data & BI bijdragen aan je strategische doelen?
Hoe ziet de data eruit? Hoe ga je die ontsluiten, opschonen en beschikbaar maken voor de organisatie? En hoe ga je die organisatie bij het proces betrekken en faciliteren om BI-tools goed te gebruiken?
Bij Vrolijk werden top-down en bottom-up workshops gehouden om te achterhalen welke informatie nodig is om doelen inzichtelijk en meetbaar te maken. Ronald: “Die sessies waren ook heel inspirerend. Iedereen werd deelgenoot van de reis en ging actief meedenken over kansen.” Een mooi staaltje change management, dat als een olievlek groeide door de organisatie. Amber benadrukte: “Het begint met ownership op C-level, en het werkt als je dashboards integreert in de reguliere overlegstructuur. Data moeten de bron worden waaruit gesprekken worden gevoerd.”
Aan het eind wilde Ronald graag een paar tips kwijt: “De digitale transitie is geen luxe maar noodzaak. Denk groot en begin klein, àls je maar begint. Doe het, ook al ben je er nooit helemaal klaar voor. Je eerste dashboard is zelden je laatste, het is voor iedereen een spannend experiment. Het vraagt veel van mensen, dus geef hun alle aandacht en support.” En met een knipoog naar Kasparov Finance & BI besloot Ronald: “O ja, schakel vooral een goede kennispartner in.”
Foto's via Lorenzo de Bever