Maar, waarschuwt Peter, je moet ze zelf ontdekken. “Vergelijk het maar met ruwe olie. Die moet je verwerken om er waardevolle producten mee te maken, van benzine tot plastic. In die zin is data de nieuwe olie. Je kunt er de mooiste inzichten real time mee creëren: snel reageren op de markt, prijzen, inkoop, voorraadbeheer. Een echte game changer.
Ahold heeft jarenlang data verzameld via de Bonuskaart. Dat is goud waard. Men weet alles over de klant en kan daarop slim inspelen. Als je weet wie, wat, wanneer koopt, kun je spelen met de prijzen. En het mooie is, dat “speelgoed” is voor iedereen beschikbaar en bereikbaar. Máár: Je moet de basis goed op orde hebben: het datamodel. Als je zomaar wat invoert, kunnen de consequenties desastreus zijn. Dan zijn je managementkeuzes op drijfzand gebaseerd.”
Ons team van BI Consultants staan dan paraat, maar liever helpen we natuurlijk aan de voorkant: KPI’s benoemen, een goed datamodel opzetten, het dashboard bouwen. In de Power BI Ontbijtsessies probeert Peter de basis uit te leggen, liefst in interactie met deelnemers. “We kunnen veel in anderhalf uur. De meeste ogen zijn dan wel geopend. Sommigen gaan er zelf mee aan de slag, anderen kiezen voor co-creatie met ons team. Wij doen het echt samen met de klant, zodat ‘ie zelfstandig verder kan als wij weer vertrekken.”