Commercial Control bij Perfetti Van Melle

Tim

Zoetwarenconcern Perfetti Van Melle is een parel in de kroon van het Bredase bedrijfsleven. Althans, hier zetelt het Benelux-kantoor en natuurlijk een grote productielocatie van de Italiaanse multinational. Kauwen, proeven, genieten en ontdekken, daar staat het bedrijf voor. En Commercial Control, zou onze Interim Financial Tim Oostveen daaraan kunnen toevoegen. Hij vertelt over zijn werk op dit specifieke vakgebied. 

Je kent Perfetti van Melle onder meer van Mentos, Fruittella, Smint én sinds kort Stimorol. Dat laatste merk is overgenomen van de Amerikaanse branchegenoot Mondelēz. Omdat die kans zich vrij plotseling voordeed, moesten alle zeilen worden bijgezet voor een goede samenvoeging. Dat was dan ook een van de redenen om Tim in te schakelen. Een andere reden was zijn expertise in Commercial Control, een rol waarin hij sales ondersteunt met financiële stuurinformatie. 

“Er lopen momenteel veel interimmers rond om alles in goede banen te leiden. Het is hier net een zoete inval,” zegt Tim met een knipoog. “De overname valt precies samen met de implementatie van een nieuw ERP-pakket. Dat is best een uitdaging, ook omdat mensen van nature niet zo happig zijn op verandering in ICT. Het is mede onze taak iedereen mee te krijgen, uitleggen dat het werk op lange termijn écht beter en makkelijker wordt.”

Die taak is Tim wel toevertrouwd: “Ik ben graag de brug tussen finance en sales. Wij zijn het bedrijfseconomisch geweten van het bedrijf, en onderbouwen kansen en bedreigingen die de business ziet met de juiste data om een weloverwogen beslissing te nemen binnen onze bedrijfseconomische parameters. Ik ben een sociaal type, praat graag met mensen en heb een engelengeduld. Dat helpt. Ik breng Finance in simpele taal, en leg het desnoods tien keer uit. Dit is waarom ik interimmer ben geworden: lekker schakelen met elkaar, samen iets bereiken.” 

De business van Perfetti Van Melle draait om consumentenproducten met procentuele marges; een retailer zal immers altijd op de centen letten. Tim: “We willen samen met onze klanten ervoor zorgen dat de producten voor de juiste prijs op de juiste plek liggen. In prijsafspraken kan 1 procent verschil enorme gevolgen hebben. Daarom is het des te belangrijker dat we vanuit Finance zorgen voor accurate, actuele data. Waar ik voorheen vooral cijfers produceerde, ben ik ze nu heel actief aan het analyseren. Bij onderhandelingen moeten alle berekeningen klaarliggen, dat is een wisselwerking. Daarnaast is de dialoog met de business essentieel voor succes, we moeten gezamenlijk de informatie in context plaatsen om tot waardevol inzicht te komen en de benodigde actie te bepalen.” 

Sommige rapportages gaan rechtstreeks naar de familie Perfetti, zegt Tim niet zonder trots. “Het familiegevoel merk je door het hele bedrijf, dat vind ik heel mooi. Er is weinig hiërarchie. Mensen gaan met het geld van het bedrijf om, zoals ze met hun eigen geld omgaan, spaarzaam dus. Ze blijven hier vaak hun hele carrière en werken daarom met hart en ziel aan het langetermijn-succes van het bedrijf.”

Wij houden jou op de hoogte